Andere

Vertraging, annulering en staking: deze rechten heb je als passagier

Een deal van , 2. sep. 2019 19:00

Ahoy Piraat!

Heerlijk zo’n vakantie... Zon, zee en strand aan de middellandse zee of juist een ontdekkingsreis door IJsland? We vliegen steeds vaker de wereld over, en helaas vertrekt of landt niet elke vlucht op tijd. Omdat jij je natuurlijk vooral wilt bezighouden met je vakantie en niet met vluchtproblemen, legt EUclaim uit wat je rechten zijn als je vlucht vertraagd is. Dit kan je namelijk een mooi zakcentje opleveren!

Vlucht vertraagd? Ontvang een vergoeding!

In Europa hebben gemiddeld 111 vluchten per dag meer dan drie uur vertraging. Dat zijn 16.650 passagiers per dag die behoorlijk later aankomen op hun eindbestemming. Als je vlucht met meer dan drie uur vertraging aankomt op je bestemming, heb je mogelijk recht op een vergoeding tot €600 per persoon (!). Binnen Europa geldt de Verordening 261/2004, die de rechten van passagiers waarborgt. Zo heb je als passagier recht op een vergoeding, gebaseerd op de vluchtafstand, als je vlucht met minimaal drie uur vertraging aankomt. Behalve als er sprake is van een buitengewone omstandigheid natuurlijk.

Wat is een buitengewone omstandigheid?

Wanneer een vlucht vertraging oploopt vanwege slecht weer of een staking van de luchtverkeersleiders, spreken we van een buitengewone omstandigheid. Stakingen van het eigen personeel, zoals een pilotenstaking, is trouwens niet buitengewoon. Hiervoor heb je gewoon recht op een vergoeding. Medische noodlandingen en terrorisme vallen ook onder een buitengewone omstandigheid. In deze situaties heb je geen recht op een vergoeding, omdat de vliegtuigmaatschappij niet direct verantwoordelijk is voor de opgelopen vertraging.

Voorbeeld: Je vlucht van Eindhoven naar Londen loopt twee uur vertraging op vanwege mist. Je hebt in deze situatie om twee redenen geen recht op een vergoeding: mist is een buitengewone omstandigheid én je moet met minimaal drie uur vertraging aankomen in Londen om mogelijk recht te hebben op een vergoeding.

Wanneer heb je recht op vergoeding?

Als er geen sprake is van een buitengewone omstandigheid en je komt meer dan drie uur later aan op je eindbestemming, heb je recht op een vergoeding. Omdat dit EU-wetgeving is, geldt dit alleen wanneer je:

  • Vanuit een land in de EU vliegt, of
  • Naar een land in de EU vliegt met een Europese vliegtuigmaatschappij.

Voorbeeld: Vlieg je met KLM van New York naar Amsterdam en kom je met meer dan drie uur vertraging aan vanwege een technisch probleem? Dan heb je recht op een vergoeding. Vloog je met United Airlines? Dan heb je helaas geen recht op een vergoeding omdat je van buiten de EU naar de EU vliegt met een niet-Europese vliegtuigmaatschappij.

De vergoeding waar je recht op hebt, is gebaseerd op de afstand van je vlucht en is hieronder weergegeven.

Vertraging, annulering en staking: deze rechten heb je als passagier

Vluchtvertraging? EUclaim helpt!

Vliegtuigmaatschappijen doen er vaak van alles aan om onder het betalen van jouw vergoeding uit te komen. Het is als passagier ook lastig in te schatten wat de oorzaak van de vertraging was. EUclaim heeft de oplossing, omdat het dagelijks meer dan 13 miljoen vlucht, weer- en persgegevens analyseert en checkt welke vluchten ‘claimbaar’ zijn en welke niet.

Je hoeft alleen vluchtnummer en datum in te vullen en vervolgens geeft de slimme calculator je direct een vrijblijvend advies over je rechten. Dien je de claim in? Dan gaat EUclaim voor jou en je medepassagiers aan de slag op basis van no cure, no pay. Ze gaan zelfs voor je naar de rechtbank wanneer de vliegtuigmaatschappij weigert te betalen. Zo loop je geen enkel risico!

Vertraging, annulering en staking: deze rechten heb je als passagier