Piraten, we weten het: met Ryanair hebben we een haat-liefdeverhouding. We kunnen het niet helpen kritiek te hebben op de keuzes die Ryanair maakt, maar we kunnen het ook niet helpen, en het is geen toeval dat het de maatschappij is die de meeste passagiers vervoert in Europa.
Twee nieuwtjes zullen ongetwijfeld de discussie rond de Ierse maatschappij verder doen oplaaien: de kosten voor bagage aan boord zullen op een ietwat verborgen manier stijgen en vanaf mei 2025 zullen de incheckbalies op de luchthaven verdwijnen, waardoor niet alleen inchecken op de luchthaven onmogelijk wordt, maar ook persoonlijk praten met een Ryanair-medewerker voor de vlucht. Laten we deze nieuwe functies hieronder in detail bekijken!
Laten we beginnen met bagage.
De verandering is niet echt aangekondigd, maar is al operationeel met de update van de pagina met een overzicht van alle bagagekosten op de website van Ryanair.
Wat is er veranderd?
De verhogingen hebben betrekking op passagiers die ervoor kiezen om na het boeken een stuk bagage toe te voegen (ruim of prioritaire aankoop om een trolley mee aan boord te kunnen nemen).
In dit geval stijgen de kosten:
Priority (10kg bagage aan boord): vanaf €6 tot wel €36 indien geboekt op het moment van boeken, vanaf €20 tot wel €60 indien later toegevoegd
10kg ingecheckte bagage: vanaf €9,49 tot €44,99 indien je dit tijdens het boekingsproces van je vlucht toevoegt, vanaf €23,99 tot €44,99 indien later toegevoegd
20kg ruimbagage: van €18,59 tot €59,99 bij je boeking, van €39,99 tot €59,99 bij latere bijboeking.
Wat betreft priority boarding, ongetwijfeld het meest gebruikte, voor degenen die ervoor kiezen om dit na het boeken toe te voegen, is de verhoging 58% ten opzichte van eerdere tarieven (van €20 naar €38).
Het andere nieuws betreft het verdwijnen van de incheckbalies.
Nu al gebruiken de meeste passagiers natuurlijk het online inchecken, al was het maar om te voorkomen dat ze de €55 moeten betalen voor het inchecken op de luchthaven (of de €20 voor degenen die dat wel hebben gedaan maar hun instapkaart opnieuw moeten laten afdrukken), maar de incheckbalie is ook het enige contactpunt van Ryanair met een fysiek persoon op de luchthaven.
Ryanair CEO Michael O'Leary kondigde de verandering de afgelopen dagen aan en zei dat het de bedoeling is om vanaf 1 mei 2025 met de nieuwe regels te beginnen.Zoals gemeld door de Corriere della Sera, zei de CEO van Ryanair zelf, die houdt van papier en schrijven met de hand, dat hij “terughoudend was bij het idee om alleen nog maar de app te gebruiken omdat ik doodsbang ben om op een vlucht te stappen zonder een stuk papier, maar eigenlijk werkt alles zo goed op de mobiele telefoon”.
De motivatie is natuurlijk om de operationele kosten te drukken: aangezien Ryanair geen grondpersoneel heeft, vertrouwt het op afhandelingsbedrijven en de incheckbalies zelf worden tegen hoge kosten verhuurd aan luchthavenbeheerders.
Het valt nog te bezien hoeveel mensen (ouderen of mensen die minder gewend zijn aan technologie, mensen die voor het eerst reizen of mensen die het gewoon vergeten zijn) die hun instapkaart niet kunnen of zullen krijgen voordat ze op de luchthaven aankomen, zullen worden geholpen.
Wat denken jullie, Piraten?
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .