

Onze kijk op reizen verandert. Met de groeiende populariteit van de “slow life”-filosofie verspreidt zich ook het idee van “slow travel” – langzaam of rustig reizen. We willen meer en dieper ervaren, niet alleen maar plekken en bezienswaardigheden afvinken, snel een foto maken en in de drukte verder rennen. Steeds vaker verlangen we naar authentieke ervaringen, contact met de natuur en een diepere kennis van de bezochte bestemming – haar cultuur, keuken en tradities.
We willen onze vakantie niet doorbrengen in overvolle resorts en kiezen steeds vaker voor minder bekende plekken waar we kunnen opgaan in het lokale leven. Ook de manier waarop we onze bestemming kiezen, de criteria voor het boeken van reizen en – vooral – onze verwachtingen van een vakantie veranderen.
Magneten en standaard souvenirs zijn niet meer genoeg. We willen belevenissen en herinneringen.
Steeds vaker kiezen we in plaats van populaire restaurants of het buffet van een all-inclusive voor lokale boodschappen. En het gaat niet om besparen. Het gaat om naar een lokale winkel, supermarkt, markt of zelfs een automaat te gaan en te zien wat er te vinden is – wat de locals kopen en eten. We proberen graag onbekende producten, maar ook lokale versies van bekende merken – chips met bijzondere smaken of frisdrank in een kleur die we nog nooit hebben gezien. Zulke aankopen zijn ook een kans om met locals te praten – bijvoorbeeld vragen hoe een product in een gerecht wordt gebruikt, of het erg pittig is. Dat opent deuren naar een dieper begrip van de cultuur – iets wat je niet in een reisgids of op sociale media vindt.
Vakanties aan het strand – op ongeveer 0 meter boven zeeniveau – ruilen we steeds vaker in voor hoogte. Steeds meer mensen kiezen wandelen boven zonnebaden en frisse berglucht boven hete zandstranden. We beseffen dat de bergen ons helpen vertragen, dichter bij onszelf en de natuur te komen – geholpen door het vaak ontbreken van internetservice 😅
Ook bij het boeken van accommodaties kiezen reizigers steeds vaker de filter “Uitzicht op de bergen” (het aantal reserveringen met deze optie steeg in 2025 met 103% vergeleken met vorig jaar).
Geloof het of niet, boeken hebben steeds meer te maken met reizen – en nee, we bedoelen geen reisgidsen! Steeds vaker zetten we plekken op onze reislijst die geïnspireerd zijn door wat we gelezen hebben. Misschien betovert een stadsbeschrijving ons, of willen we de regio ontdekken waar de auteur vandaan komt. Vaak willen we gewoon de sporen volgen van de personages uit een boek dat we in een paar dagen hebben “verslonden”. Of overnachten in het hotel waar een deel van het verhaal zich afspeelde.
Opvallend is ook dat de interesse groeit in hotels die gasten toegang bieden tot een bibliotheek.
We zien reizen steeds vaker als een kans om nieuwe relaties op te bouwen – romantisch of vriendschappelijk. Een vakantieflirt smaakt anders, en een gesprek in de trein of tijdens een bergwandeling kan zomaar het begin zijn van een vriendschap. Eén spontane beslissing kan leiden tot liefde of een band voor het leven. Omdat we op reis vaak meer openstaan dan in ons dagelijks leven, maken we gemakkelijker contact met nieuwe mensen.
Nieuwe ontmoetingen zijn voor velen zelfs de reden om op reis te gaan – andere culturen, omgevingen en wereldbeelden zijn voor ons vaak net zo belangrijk, of zelfs belangrijker, dan het bezoeken van bezienswaardigheden.
Heb je ooit op Instagram, bij Vakantiepiraten of ergens anders een ongelooflijk hotel (of een klein houten hutje in het bos) gezien en gedacht: “Daar móét ik heen”? Je bent niet de enige! De interesse in reizen die draaien om een specifieke accommodatie stijgt sterk – van glazen iglo’s met uitzicht op het noorderlicht in Lapland, tot hangende capsules boven kliffen in Peru of een rotsachtig hotel met ondergrondse spa in Italië. Zulke verblijven zijn een avontuur en bestemming op zich.
Het is dan ook geen verrassing dat het aantal boekingen met de filter “uniek verblijf” in een jaar met 60% is gestegen. Een hotel is niet langer alleen een uitvalsbasis om te verkennen, maar een manier om echt los te komen van de dagelijkse routine en iets totaal anders te ervaren dan wat we gewend zijn.
Bron: National Geographic
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .