Bali staat bekend als een paradijs voor reizigers, maar er hangen mogelijk donkere wolken boven je volgende trip. Het Indonesische eiland overweegt om de huidige toeristenbelasting drastisch te verhogen: van een eenmalige heffing naar een dagelijkse bijdrage van maar liefst US$100 per dag.
Het doel is om massatoerisme te beperken en meer ‘kwaliteitstoeristen’ aan te trekken. Sinds een jaar moeten bezoekers al een verplichte bijdrage van 150.000 Indonesische roepia (ongeveer €9) betalen. Maar volgens The Bali Sun voldoet minder dan 40% van de internationale reizigers aan deze regel. De controle schiet tekort en de communicatie over de heffing laat te wensen over.
Volgens Euronews en de South China Morning Post pleit Negara, lokale wetgever en voorzitter van de Bali Marginal Tourism Actors-alliantie, voor een strikter selectiebeleid, zoals in Bhutan. Daar moeten reizigers vooraf een visum aanvragen en $100 per dag betalen als ‘duurzaamheidsbijdrage’. De betaalde toeristenbelasting wordt dus weer geïnvesteerd in de regio.
Bij aankomst op I Gusti Ngurah Rai International Airport, of vooraf online via de LoveBali-website of -app. Na betaling ontvang je een QR-code die je als bewijs moet tonen wanneer gevraagd.
Toerisme is verantwoordelijk voor meer dan de helft van Bali’s economie, maar de keerzijde van deze populariteit is steeds zichtbaarder. Verkeersdrukte, ongecontroleerde bouw en respectloze bezoekers brengen de leefbaarheid van het eiland in gevaar. ️
Wat denk jij? Is deze torenhoge toeristenbelasting een slimme zet of het einde van Bali als populaire vakantiebestemming? 🤔
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .