Booking.com is zijn exclusieve recht om de laagste prijzen aan te bieden kwijt. Dit is het gevolg van een nieuwe EU-wet die klanten financieel voordeel moet opleveren. Vanaf 14 november 2024 moeten alle boekingen voldoen aan de EU Digital Markets Act. Booking Holdings Inc., de zogenaamde poortwachter, is volgens de Europese Commissie verplicht om zijn online bemiddelingsdienst in overeenstemming te brengen met deze regelgeving.
Vanaf 24 november 2024 moet Booking voldoen aan de EU Digital Markets Act. Deze regels beperken de mogelijkheid om marktvoordeel uit te buiten. Dit moet het makkelijker maken voor klanten en hoteliers om toegang te krijgen tot betere deals. Booking krijgt een bepaalde periode de tijd om te voldoen aan de nieuwe regels, die nu in de hele Europese Unie gelden.
Zes maanden geleden classificeerde de Europese Unie het platform van Booking als het dominante online platform voor reisbemiddelaars. Als gevolg daarvan had Booking zes maanden de tijd om oplossingen te implementeren om de belangen van concurrentie en consumenten te beschermen voor de EU Digital Markets Act in werking treedt.
Tot nu toe moesten eigenaars van hotels en andere accommodaties die hun aanbiedingen op Booking.com publiceerden, zich houden aan regels die niet altijd gunstig waren voor consumenten. Elk bedrijf dat op het platform aanwezig wilde zijn, werd verplicht om alleen op Booking de laagste prijs aan te bieden.
In de praktijk betekende dit dat zelfs als een andere tussenpersoon aantrekkelijkere voorwaarden had, de laagste prijs op het Bookingplatform moest gelden. Dit gold tevens als de aantrekkelijkere voorwaarden op de website van de betreffende aanbieder stonden.
Verhuurders en eigenaren van accommodaties namen hun toevlucht tot verschillende misleidingsconstructies en achterdeurtjes. Dit door bijvoorbeeld een lagere prijs aan te bieden als ze in het geheim contact opnamen met de accommodatie via Booking. Zo werden deze “Speciale promoties” uitgevoerd zonder dat Booking er achter zou komen. Met als gevolg dat klanten geen bescherming of voordeel meer hadden nadat men ging boeken via Booking als er iets fout liep. Dit kon leiden tot nefaste gevolgen voor de klanten.
Gelukkig is er nu een einde gekomen aan deze nadelige praktijk voor toeristen. “Hierdoor kunnen hotels en andere relevante toeristische dienstverleners meer innovatieve aanbiedingen en deals op maat ontwikkelen, waardoor ze beter kunnen concurreren op de markt,” legt de Europese Commissie uit.
Als de Europese Commissie vindt dat Booking zich niet houdt aan de EU Digital Markets Act dan kan het een formele procedure tegen het bedrijf starten. Als er overtredingen worden geconstateerd, heeft de Europese Commissie het recht om boetes op te leggen van maximaal 10% van de wereldwijde omzet van het bedrijf. Overtreed het bedrijf de regels opnieuw dan kan de boete oplopen tot maar liefst 20%. Als Booking de bestaande regels consequent negeert, heeft de Commissie het recht om het bedrijf te verplichten zijn bedrijf geheel of gedeeltelijk te verkopen.
Bron: https://www.wakacyjnipiraci.pl
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .