Ahoy Piraat!
De zomer komt eraan, maar de voorpret voor een vliegvakantie wordt flink getemperd door een groeiende frustratie onder reizigers: het gedoe met handbagage. Vliegen is niet meer zo goedkoop als voorheen, maar dat is niet het grootste probleem. Een onduidelijk handbagagebeleid is het nieuwe struikelblok geworden. En dat heeft invloed op hoe mensen hun vakantie plannen.
Volgens dit onderzoek van verzekeraar Univé overweegt 37% van de Nederlanders om door aangescherpte en onduidelijke bagageregels een ander vervoermiddel te kiezen in plaats van het vliegtuig. Vooral reizigers die normaal met alleen handbagage reizen, worden geraakt door strengere regels en extra kosten. Twee op de drie Nederlanders geven aan dat deze regels hun keuze voor een luchtvaartmaatschappij beïnvloeden en dat ze actief bagagevoorwaarden vergelijken. Voor sommigen leidt dit zelfs tot twijfel over het soort vakantie dat ze willen boeken.
Je kent het wel, voor veel verschillende vliegmaatschappijen moet je bijbetalen als je een vlucht boekt voor handbagage. Die bedragen zijn vaak niet direct zichtbaar en verschilt per vlucht, animo, seizoen en vliegmaatschappij.
Je hebt nog steeds enkele vliegmaatschappijen waar een grote handbagage is inbegrepen. Enkele voorbeelden zijn KLM, Lufthansa, TUIfly en Brussels Airlines. Bij veel low cost vliegmaatschappijen mag je alleen nog maar tegen betaling een grote handbagage meenemen. Hoeveel het kost is vaak onduidelijk en pas zichtbaar later in het boekingsproces. Een personal item (rugtas) mag nog wel mee.
Transavia: 1 kleine tas (40 x 30 x 20 cm).
Ryanair: 1 kleine tas (40 x 20 x 25 cm).
Wizz Air: 1 kleine tas (42 x 32 x 25 cm).
Easyjet: 1 kleine tas (45 x 36 x 20 cm).
Zoals je kunt zien, verschilt het ook erg per vliegmaatschappij hoe groot jouw kleine handbagage mag zijn. Dat levert vaak gedoe op het vliegveld. Maar ook de prijs is vaak een probleem. Je ziet de kosten van een grote handbagage vaak laat in het boekingsproces. Mensen hebben vaak geen zin in onoverzichtelijke kosten die per vlucht variëren. De prijzen voor je handbagage zijn soms nog hoger dan de prijs die je betaalt voor jezelf. Soms lopen de kosten voor handbagage wel op tot €60 per vlucht, terwijl dat bij andere vluchten maar €8 is.
Uit reacties van reizigers blijkt een duidelijke trend: minder animo om te vliegen als gevolg van deze bijkomende kosten en onduidelijkheid. Vooral voor korte trips binnen Europa kijken vakantiegangers naar alternatieven. Niet massaal, maar opvallend vaak.
Handbagageregels beïnvloeden de keuze voor airline. Twee op de drie Nederlanders (66%) geven aan dat de aangescherpte handbagageregels invloed hebben op hun keuze voor een luchtvaartmaatschappij. Reizigers vergelijken actief de verschillen in bagagebeleid tussen maatschappijen voordat ze boeken. Vooral mensen die gewend zijn om alleen met handbagage te reizen, bijvoorbeeld om kosten te besparen, merken de impact van strengere en vaak onduidelijke regels. De extra kosten en beperkingen leiden ertoe dat reizigers vaker kiezen voor airlines die duidelijker of coulanter zijn in hun bagagebeleid.
Je kunt kiezen om verschillende opties te overwegen in plaats van het vliegtuig. Er rijden ook nachttreinen naar onder andere Praag, Wenen, Berlijn, Bazel, München en Innsbruck, maar ook de Eurostar rijdt in een paar uurtjes naar Londen en Parijs. Naar andere steden, zoals Barcelona, Marseille en Warschau is het mogelijk om met één overstap naar deze bestemmingen te reizen met de trein.
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .