We hebben nieuws dat van invloed kan zijn op je volgende vliegreis. Vanaf 1 september 2024 wordt de limiet van 100 ml voor vloeistoffen in handbagage weer van kracht op alle Europese luchthavens. Ja, dat lees je goed! Zelfs de supermoderne luchthavens die afscheid hadden genomen van deze vervelende beperking zullen een stapje terug moeten doen. Maar maak je geen zorgen, wij zijn er om je alle details te geven en je te helpen navigeren door deze nieuwe (oude) regels.
De Europese Commissie heeft besloten om de limiet van 100 ml voor vloeistoffen in handbagage tijdelijk opnieuw in te voeren vanaf 1 september 2024. De beslissing werd genomen als voorzorgsmaatregel vanwege enkele technische problemen met de nieuwste generatie scanners, bekend als C3-scanners, die worden gebruikt voor veiligheidscontroles. Deze scanners, die veel luchthavens in staat hadden gesteld om de limiet af te schaffen, bleken problemen op te leveren en moeten verder worden getest.
Woordvoerder Adalbert Jahnz van het dagelijks bestuur van de EU legde uit dat dit een tijdelijke maatregel is en geen reactie op specifieke dreigingen. De luchthavens van onder andere Schiphol, Eindhoven en Rotterdam The Hague Airport, die gebruik maakten van deze geavanceerde scanners, zullen nu weer de limiet van 100 ml moeten opleggen. Dit betekent dat je je favoriete vloeistoffen weer moet decanteren in kleine reisflesjes.
De beslissing van de Commissie heeft kritiek uitgelokt van de Airports Council Europe (Aci), die meer dan 500 luchthavens in 55 landen vertegenwoordigt. Volgens Aci zal de herinvoering van de limiet aanzienlijke operationele en financiële uitdagingen met zich meebrengen voor de luchthavens die zwaar in deze nieuwe technologieën hebben geïnvesteerd. C3-scanners zijn namelijk acht keer duurder dan conventionele röntgenapparaten en hun onderhoudskosten liggen vier keer hoger.
Ondanks de kritiek blijft veiligheid de topprioriteit voor alle luchthavens. Daarom blijven de tijdelijke beperkingen van kracht terwijl experts werken aan het oplossen van de technische problemen. Helaas is er op dit moment geen informatie over hoe lang deze situatie zal duren, maar de Commissie heeft beloofd nauw samen te werken met internationale partners om de kwestie zo snel mogelijk op te lossen.
Dus, beste Piraten, maak je klaar om een stap terug in de tijd te zetten en de oude routine van 100 ml vloeistoffen in de handbagage te hervatten. Hopelijk is deze maatregel inderdaad tijdelijk en kunnen we snel weer reizen zonder deze beperkingen. Blijf ons in de tussentijd volgen voor meer updates en tips om je reis zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Ebbene sì, Pirati, la Commissione Europea ha deciso di reintrodurre temporaneamente il limite dei 100 ml per i liquidi nei bagagli a mano a partire dal 1° settembre 2024. La decisione è stata presa in via precauzionale a causa di alcuni problemi tecnici riscontrati negli scanner di ultima generazione, noti come scanner C3, utilizzati per i controlli di sicurezza. Infatti, questi scanner, che avevano permesso a molti aeroporti di eliminare il limite, si sono rivelati problematici e necessitano di ulteriori verifiche.
Adalbert Jahnz, portavoce dell'esecutivo Ue, ha spiegato che si tratta di una misura temporanea e non di una reazione a minacce specifiche. Gli aeroporti di Roma Fiumicino e Bologna, tra gli altri, che avevano beneficiato di questi scanner avanzati, dovranno ora tornare a imporre il limite dei 100 ml. Questo significa che dovrete riprendere l’abitudine di travasare i vostri liquidi preferiti in mini bottigliette da viaggio.
La decisione della Commissione ha sollevato critiche da parte dell'Airports Council Europe (Aci), che rappresenta più di 500 aeroporti in 55 Paesi. Secondo Aci, la reintroduzione del limite comporterà notevoli sfide operative e finanziarie per quegli aeroporti che avevano investito pesantemente in queste nuove tecnologie. Gli scanner C3 sono infatti otto volte più costosi delle tradizionali macchine a raggi X e i loro costi di manutenzione sono quattro volte più alti.
Nonostante le critiche, la sicurezza rimane la priorità assoluta per tutti gli aeroporti. Pertanto, mentre gli esperti lavorano per risolvere i problemi tecnici, le restrizioni temporanee rimarranno in vigore. Purtroppo, al momento, non ci sono informazioni su quanto tempo durerà questa situazione, ma la Commissione ha promesso di lavorare a stretto contatto con i partner internazionali per risolvere la questione il più rapidamente possibile.
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .