Ryanair heeft aangekondigd voor de zomer van 2025 haar capaciteit van en naar Spanje met 18% te verlagen, wat neerkomt op een verlies van 800.000 stoelen en 12 routes. De luchtvaartmaatschappij wijt dit aan de hoge luchthaventaksen van de monopolistische exploitant AENA en het gebrek aan effectieve stimuleringsmaatregelen voor regionale luchthavens.
Als gevolg hiervan stopt Ryanair volledig met vluchten naar Jerez en Valladolid, trekt het een gestationeerd vliegtuig terug uit Santiago en verlaagt het aantal vluchten op andere luchthavens: Vigo (-61%), Santiago (-28%), Zaragoza (-20%), Asturië (-11%) en Santander (-5%).
CEO Eddie Wilson bekritiseert AENA (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea), een netwerk van 46 luchthavens in Spanje en daarbuiten, en haar beleid, dat volgens hem investeringen in buitenlandse luchthavens verkiest boven het stimuleren van regionale groei in Spanje. Ter vergelijking noemt hij Castellón, een luchthaven buiten AENA’s beheer, die wél groeit dankzij lage kosten.
Daarentegen zegt Ryanair meer te gaan vliegen naar landen zoals Italië, Zweden en Marokko.
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .