VakantiePiraten
Profile

Wij waarderen jouw privacy

Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .

Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .

  • Home
  • Nieuws
  • Waarom zijn er problemen met Ryanair-vluchten?
Ryanair, shutterstock

🚫 Ryanair verlaagt prijzen en verklaart zoekmachines de oorlog ✈️

Piraten, is het jou ook overkomen dat je bij het openen van onze aanbiedingen ontdekte dat sommige bekende vliegroutes niet meer worden getoond?

Zo kan het zijn dat Kayak aangeeft dat de snelste vluchtroutes ineens een tussenstop hebben, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Dit is bijvoorbeeld het geval tussen Eindhoven en Rome. Er gaat een directe vlucht van Ryanair tussen deze steden, maar deze wordt niet getoond.

Lees hieronder waarom 👇

Gepubliceerd door
Cipi·16-1-2024
Delen

Het langdurige conflict tussen 's werelds grootste low-cost luchtvaartmaatschappij en vergelijkingswebsites heeft sinds begin december geleid tot een bijna volledige verwijdering van de vluchten van de Ierse luchtvaartmaatschappij van deze platforms. Dit had gevolgen voor het aantal passagiers en zitplaatsen op vluchten van Ryanair, met een geschat verlies van 208.000 klanten in de laatste maand van 2023, zoals gemeld door Corriere.

Ondanks deze initiële daling lijkt Ryanair echter tevreden en beweert dat deze stap mensen zal aanmoedigen om rechtstreeks via haar site te boeken en geen invloed zal hebben op de jaarlijkse winstprognoses.

Online boekingsplatforms voor vluchten, zoals Booking.com, Kayak, Orbitz, Kiwi, Expedia, Trip.com, eDreams en Lastminute staan centraal voor reizigers die gemak en snelheid willen in hun zoektocht. Luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair en Southwest, vanwege hun omvang en invloed in de low-cost sector, geven echter de voorkeur aan klanten die rechtstreeks op hun sites boeken. Sommige van deze aggregators zijn echter doorgegaan met het verkopen van Ryanair-vluchten op hun platforms zonder toestemming, door gebruik te maken van zogenaamde 'web scraping', een ontoelaatbare praktijk die heeft geleid tot juridische conflicten.

Als gevolg hiervan klaagde Ryanair dat online-agentschappen extra kosten in rekening brachten voor tickets, zelfs voor niet-bestaande diensten, en noemde voorbeelden van extra servicekosten voor het terugbetalen van tickets als gevolg van annuleringen.

Ryanair nam daarom juridische stappen tegen deze praktijken en kreeg een positieve uitspraak van het Ierse Hooggerechtshof tegen het 'web scraping' door Flightbox. Als gevolg hiervan verwijderden veel online agentschappen plotseling de vluchten van de maatschappij uit hun catalogus met aanbiedingen.

Het bedrijf is van mening dat, zoals al is gebeurd, deze verwijdering kan leiden tot een lichte tijdelijke vermindering van de bezettingsgraad van vliegtuigen, maar geen significante invloed zal hebben op hun totale verkeer of jaarlijkse winst. Misschien ook daarom heeft Ryanair besloten om de ticketprijzen (in ieder geval tijdelijk) te verlagen en kondigt het een korting van 10% aan op honderdduizenden vluchten die tot maart 2024 worden geboekt.

Ondanks deze plotselinge verwijdering uit de zoekmachines voor vluchten, verwacht Ryanair een beperkte impact op het verkeer en de winst in het huidige boekjaar. Analisten zijn het hier gedeeltelijk mee eens en schatten minimale schade in voor de luchtvaartmaatschappij als gevolg van deze strijd tegen online reisbureaus. Sterker nog, de jaarlijkse winst van Ryanair zal naar verwachting uitkomen op 2,33 miljard in 2025 en 2,48 miljard in 2026.