Treinliefhebbers opgelet, vandaag stellen we jullie de snelste treinen ter wereld voor!
Weg met de gezellige boemeltrein die bij elk klein station stopt. We werpen een blik op treinen die met hoge snelheid door het landschap schieten en de reiswereld revolutioneren met hun snelheid en comfort.
Bijna 200 jaar geleden werd de eerste spoorlijn geopend, en sindsdien is er veel veranderd. Van stoomtreinen tot de hogesnelheidstreinen van de jaren negentig, zoals de Duitse ICE, blijft de technologie zich in snel tempo ontwikkelen. Tegenwoordig kiezen veel forenzen en zakenreizigers voor de trein, niet alleen om files te vermijden, maar ook vanwege het klimaatbewustzijn en de lage CO₂-uitstoot, om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
De Haramain-hogesnelheidstrein verbindt de heilige steden Mekka en Medina in Saoedi-Arabië met snelheden tot 300 km/u. De 450 km lange route wordt in slechts twee uur afgelegd, wat reizigers tot acht uur tijd bespaart vergeleken met de auto. Het is een klein wonder dat deze trein door de woestijn kan rijden, waar de temparaturen tot wel 50 graden Celsius reizen. De Spaanse Talgo-treinen zijn speciaal aangepast aan de extreme woestijnomstandigheden en bieden verspreid over 13 wagons plaats aan 417 passagiers, vooral pelgrims die naar Mekka reizen maken gebruik van deze lijn.
Sinds 2017 raast de rode pijl, de Frecciarossa, over de Italiaanse rails. De 200 meter lange trein rijdt 300 km/u, maar zou zelfs tot 400 km/u kunnen versnellen. De trein kan deze snelheiden bereiken door haar pijlachtige design. De Frecciarossa verbindt noord-Italiaanse steden zoals Venetië, Turijn en Milaan met onder andere Florence, Napels, Bologna en Rome en rijdt ook internationaal naar Parijs. De trein meet 10000 PK biedt ruimte aan 457 passagiers in vier klassen: Standaard, Business, Premium en Executive.
Met technologie gebaseerd op de Franse TGV, rijdt de KTX met wel 305 km/u en verkort de reistijd tussen Seoul en Busan tot slechts twee uur. De KTX is niet alleen snel, maar overwint ook normaliter moeilijk begaanbaar terein en verscheidene weersomstandigheden. Zuid-Korea ontwikkelde ook een nieuwe prototype, de HEMU-430X, die in 2013 een snelheid van 421,4 km/u bereikte.
Met 310 km/u verbindt de Alta Velocidad Española (Spaanse hogesnelheidstrein) steden als Málaga, Barcelona, Madrid, Valencia en Sevilla. Ook deze trein is gebaseerd op de Franse TGV-technologie. De TGV reedt nog tot in de negentige jaren in Spanje, en werd daarna vervangen door de AVE.
Al Boraq, de snelste trein van Afrika, rijdt sinds 2018 met 320 km/u en verbindt Casablanca met Tanger, via Kenitra en Rabat. Marokko plant verdere uitbreiding van het spoornetwerk met nog eens 1500 km aan hogesnelheidslijnen.
Japan, het geboorteland van de hogesnelheidstreinen met haar welbekende Shinkansen netwerk, blijft met zijn technologie vooroplopen. Hier werd in 1964 de eerste hogesnelheidstrein in gebruik genomen. Ook vandaag is de Japanse technologie een van de voorlopers met betrekking tot veiligheid, capacitieit en snelheid. Daarnaast is het ontwerp van deze treinen, die Tokio met de noord-Japanse steden verbindt, zeer karakteristiek. De JR East E5 heeft plaats voor 730 reizigers en rijdt met 320 km/u door het land van de ondergaande zon.
De technologie van de Franse TGV is een pionier op het gebied van snelheid. Daarom is het niet verbazingewekkend dat de TGV een voorloper is voor vele hogesnelheidstreinen wereldwijd is, zoals die in Marokko, Zuid-Korea, Taiwan, Italië, Spanje and zelfs in de VS. Met een wereldrecord van 574,8 km/u uit 2007, blijft de trein tot de dag van vandaag een stokpaardje van treintechnologie en een van de snelste treinen ter wereld. De TGV rijdt door heel Frankrijk en verbindt steden zoals Parijs, Lille, Marseille, Straatsburg, Bordeaux en Nantes daarnaast rijdt de TGV ook op internationale routes zoals Parijs-Londen en Parijs-Brussel.
Hoewel de ICE 3 doorgaans 330 km/u kan rijden, kan deze een record snelheid tot 368 km/h halen, wordt deze meestal beperkt tot 300 km/u door het Duitse spoorwegennet. De normale gemiddelde snelheid van deze ICE bedraagt meestal 'slechts' 250 km/h. Met haar 11000 PK en 16 elektromotoren verbindt deze wereldwijde bekende Intercity Express steden als Frankfurt en Keulen over een 180 km lang traject die in slechts 62 minuten wordt gereden, hierdoor blijft deze ICE een symbool van Duitse techniek.
Met behulp van Europese en Japanse technologieën is China het land met het grootste hogesnelheidsnetwerk ter wereld, met wel een totale lengte van 38.000 km. Met 16 wagons biedt de trein plaats aan 1200 passagiers met gemakkelijke plaatsen die voorzien zijn van wireless charging van elektronische apparaten alsmede displays voor vermaak onderweg. De CR400 Fuxing brengt met 350 km/u reizigers van Beijing naar Harbin of van Hongkon naar Shanghai.
En wat is nu de snelste trein ter wereld? Ook deze komt uit China. De Shanghai Maglev, een magneetzweeftrein, de snelste trein ter wereld rijdt met maar liefst 460 km/u over de rails! Deze trein verbindt het vliegveld Shanghai Puding met het Longyang Road metrostation. Het 30 km lange traject wordt in slechts zeven minuten afgelegt. Hoewel hij tegenwoordig teruggeschroefd is naar 300 km/u, blijft hij een recordhouder.
De snelste treinen ter wereld worden steeds maar sneller en sneller. Op dit moment draagt de Shanghai Maglev de titel van de snelste trein ter wereld, maar het zou best kunnen dat Japan binnenkort met haar nieuwe magneetzweeftrein de wereldtitel van de snelste hogesnelheidstrein gaat veroveren. Deze magneetzweeftrein zal naar verwachting 620 km/u zal rijden en Tokio met Nagoya zal verbinden, een traject van maar liefst 286 km. Het ziet ernaar uit dat de strijd om de titel van de snelste trein nog lang niet voorbij is!
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .