Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .
Je dient je aan enkele regels te houden wanneer je vloeistoffen in je handbagage meeneemt. Zo mogen verpakkingen maximaal een inhoud van 100 ml bevatten en dienen deze in een doorzichtig plastic zak bewaard te worden. Deze mag maximaal een inhoud van 1 liter hebben en moet bij de veiligheidscontrole uit je handbagage gehaald worden.
Hier komt binnenkort echter verandering in, tenminste op sommige luchthavens. Dankzij nieuwe computertomografie (CT)-scanners, die driedimensionale beelden van bagage kunnen maken, kunnen vloeistoffen in de toekomst net zo goed geanalyseerd worden wanneer ze in de koffer of tas blijven zitten. Hetzelfde geldt voor elektronische items.
Verdere voordelen: Het limiet voor de grootte van de containers wordt in de volgende stap daarmee ook aangepast, zodat er ook drankjes meegenomen kunnen worden. Het nieuwe limiet wordt 2 liter. Er worden dan ook kortere wachttijden bij de veiligheidscontroles verwacht. Bij de eerste tests steeg het aantal gecontroleerde passagiers in dezelfde periode met maar liefst 160 procent.
De apparaten worden echter maar met en met geïnstalleerd op luchthavens, aangezien ze vrij duur zijn. Hier vind je een overzichtje van de plannen:
Amsterdam: al gedeeltelijk beschikbaar
Eindhoven: sinds juni '23
München: wordt vanaf begin dit jaar geleidelijk omgebouwd. De ombouw zou in 2025 helemaal rond moeten zijn.
Frankfurt: momenteel vind je dergelijke fast lanes in Terminal 1, Area A en B West, evenals in Terminal 2 bij de centrale Schengencontrole, in beide gevallen Level 2. Tegen het einde van het jaar komen er meer bij.
ℹ️ Het is nog niet bekend of en wanneer de CT-scanners ook op andere Duitse luchthavens gebruikt zullen gaan worden.
Vanaf 2024: Madrid Barajas en Barcelona El-Prat
Eind 2024: Palma de Mallorca
2025: Malaga
2026: Gran Canaria, Tenerife Zuid, Fuerteventura, Lanzarote, Alicante, Ibiza, Bilbao, Menorca en Valencia
Rome Fiumicino's Terminal 1: sinds maart '23
Milano Linate en Milano Malpensa (Terminal 1): sinds februari '23
Helsinki Airport: sinds 28 juni '23
Teeside: sinds 8 maart '23
Londen City: sinds 4 april '23
Gatwick, Heathrow, Luton: gedeeltelijk al in gebruik
ℹ️ Alle luchthavens moeten tegen juni 2024 zijn aangepast.
Shannon: al beschikbaar
Dublin: wordt momenteel omgebouwd
⚠️ Het feit dat een luchthaven de nieuwe scanners heeft, betekent niet automatisch dat je al grotere vloeistoffen mag meenemen. Check daarom altijd kort voor je vertrek de website van de betreffende luchthaven.