Frequently Asked Questions op VakantiePiraten.nl

Inhoud


Algemene vragen

1. Hoe is het reisportaal ontstaan?

Als studenten reisden de oprichters Sebastian Kaatz en Igor Simonow de wereld rond dankzij reisaanbiedingen. Om anderen te helpen mee te genieten van de gunstig geprijsde reizen, starten ze de reisblogs Urlaubspiraten.de en Holidaypirates.com op. Vanuit deze hobby werd in 2012 een bedrijf opgericht - HolidayPirates GmbH, die verschillende portalen in diverse landen heeft.

2. Wie zijn de Vakantiepiraten?

Wij van de Vakantiepiraten zijn een team bloggers, vluchtexperts en reisfreaks. Wij zijn 'ambachtslui' van het internet, want de zoektocht naar koopjes gebeurt bij ons vooral manueel. Door onze service besparen we u een hoop tijd en werk bij de zoektocht naar reisaanbiedingen.

3. Van waar komen jullie aanbiedingen?

Wij zoeken dagelijks de beste reisaanbiedingen op ontelbare websites van reisorganisaties voor vluchten, hotels en pakketreizen. Wij bekijken elke aanbieding objectief en letten erop dat de prijs en de kwaliteit beide goed zijn. Bovendien bevelen we alleen reizen aan die we zelf zouden boeken. Dankzij onze jarenlange ervaring weten we wanneer, waar, welke koopjes te vinden zijn.

4. Zijn de aanbiedingen echt en kunnen ze geboekt worden?

Onze deals worden dagelijks opgezocht en kunnen geboekt worden op het ogenblik dat we ze publiceren. Als de prijs of de beschikbaarheid van een aanbod verandert, laten we dat natuurlijk weten. Aangezien de beste aanbiedingen vaak maar een kleine beschikbaarheid hebben, moet u vooral snel zijn om u het koopje niet te laten ontgaan.

5. Hoe worden de prijzen van de koopjes bepaald?

De meest interessante prijzen op het internet zijn altijd te vinden, alleen doet niemand de moeite het internet te doorzoeken om daarna de prijzen te publiceren. Voor stedentrips en hotels zijn er vaak waardebonnen, die de prijs van de reis drukken. Bij aanbiedingen voor vluchten gaat het om vrije contingenten bij last minutes of om vorkvluchten. Soms kan een erg lage vluchtprijs te wijten zijn aan een fout in de complexe boekingssystemen - de zogenaamde "Error Fares".

6. Waar zitten de Vakantiepiraten?

Onze hoofdzetel bevindt zich in Berlijn, we hebben ook bureaus in Lyon en Londen.

7. Heb je ook portalen in andere markten?

De Vakantiepiraten bestaan ondertussen over de hele wereld. We hebben gemeenschappen in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Groot Brittannië, Nederland en België, Polen, Frankrijk, Zwitserland, Portugal, Zweden en Spanje.

Actuele aanbiedingen

1. Waarom is de reis volgeboekt?

Dit gebeurt meestal omdat meerdere klanten tegelijk dezelfde reis aan het boeken zijn en er maar weinig plaatsen meer beschikbaar waren bij de aanvang van de boeking.

2. Waarom is de prijs van de reis plots verhoogd?

De prijs van de reis wordt bepaald door vraag en aanbod. Als bijvoorbeeld het vliegtuig of het hotel niet volgeboekt zijn, reageren de reisorganisaties met speciale aanbiedingen. Als de vraag weer stijgt, stijgt ook de prijs. De reisorganisaties kunnen de prijzen verschillende keren per dag aanpassen.

3. Error Fare: Wat is het en wanneer kan ik zeker zijn van mijn boeking?

Error Fares zijn fouten in de prijzen van de boekingssystemen van luchtvaartmaatschappijen of boekingsplatformen. Meestal zijn ze maar heel kort beschikbaar. Er bestaat een kans dat de boeking geannuleerd wordt, maar in het verleden was dat maar zelden het geval. Zodra je je E-ticket hebt gekregen, ben je boeking normaal gezien zeker van je boeking. Daarom kan je beter daarop wachten voor je andere boekingen (hotel bijvoorbeeld) maakt. We raden om (indien mogelijk) ongeveer 2 weken te wachten tot je hotels en dergelijke gaat boeken.

4. Waarom is reizen als single reiziger duurder?

Hogere prijzen voor single reizigers gelden vooral voor overnachtingen. Bijna alle hotelkamers zijn immers ingericht voor 2 personen die de prijs van de overnachting delen. Daarom zijn ook pakketreizen duurder. Het zou voor hotels eenvoudigweg niet lonen, alleenstaande reizigers een korting aan te bieden, waar ze de kamer ook aan 2 personen voor de normale prijs kunnen verhuren. Een uitzondering op die regel zien we in veel landen zoals Turkije waar er in voor-en naseizoen heel veel vrije bedden zijn. Dan vallen de toeslagen voor alleenstaande reizigers vaak weg, omdat de vraag niet heel hoog is.

5. Waarom moeten kinderen gedeeltelijk hetzelfde betalen?

Bij last minute-reizen gaat het vaak om sterk gereduceerde prijzen. Verdere kortingen worden vaak niet meer voorzien door de organisaties. Veel reizen worden echter bijna identiek door verschillende organisatoren aangeboden. Het kan dan ook lonen om aanbiedingen te bekijken met hogere prijzen voor volwassenen. Als er daarbij een korting gegeven wordt voor kinderen, is de totaalprijs soms lager dan een aanbod met een lage prijs voor volwassenen. Verder moet je bedenken, dat enkel kleine kinderen tot 2 jaar in het vliegtuig gratis op de schoot van de ouders meereizen. Daarna hebben ze een eigen zitplaats nodig.

6. Waarom verschilt de prijs van een reis zo naargelang de verschillende periodes?

Prijzen schommelen het hele jaar onder invloed van vraag en aanbod. Zo zijn alle reisbestemmingen in Europa tijdens de zomer en vooral tijdens de vakantie zeer gewild. Daarom kunnen de organisaties hogere prijzen vragen. Verre reizen naar de Caraïben zijn dan weer duur en gewild, als het hier donker en koud is. Periodes rond feestdagen of rond de jaarwissel zijn ook zeer gewild. Als je buiten de zeer gewilde periodes boekt, kun je bijna voor alle reisbestemmingen koopjes doen.

7. Kan ik de duur van de reis veranderen? Waarom kan dat soms niet?

De meeste reizen kunnen voor kortere of langere periodes geboekt worden. Als er bijvoorbeeld maar een vlucht per week vertrekt vanaf je luchthaven naar de gewenste reisbestemming, kun je natuurlijk geen reis boeken van 5 of 10 dagen.

8. Hoeveel bagage mag ik gratis meenemen?

Hoeveel bagage je mag meenemen, hangt af van de reisorganisator en de luchtvaartmaatschappij. Ook voor je handbagage gelden regels i.v.m. grootte, inhoud en afmetingen. Als je wil weten wat er allemaal in de handbagage mag en waarop je moet letten als je enkel met handbagage reist, kijk je hier.

9. Waarom zetten jullie geen periodes en luchthaven van vertrek in de titel?

Bijna alle reizen kan je ook boeken voor andere periodes of vertrekkende van een andere luchthaven. Bovendien worden vaak erg snel nieuwe capaciteit vrijgegeven, de prijs van de ene luchthaven verhoogd en van de andere verlaagd. De aanhef kan daarom enkel dienen als aanwijzing, aangezien we de aanbiedingen niet voortdurend kunnen aanpassen. De details haalt u dan uit de tekst en daarna klikt u op het aanbod.

Zoek en boek

1. Vluchten

1.1 Worden bij de vlucht nog belastingen en taksen geteld?

Normaal gezien zijn de prijzen in onze vluchten-prijsvergelijking de eindprijzen met belastingen, taksen en betalingskosten. We raden u aan tijdens elke stap van de boeking de gegevens van het aanbod te controleren. De bindende eindprijs krijgt u op het einde van het boekingsproces op het boekingsportaal.

1.2 Hoe kan ik betalen? Heb ik een kredietkaart nodig voor de boeking?

Om de prijs te zien die voor u geldt, kunt u in de linker sidebar onder "Betalingskosten", de mogelijke betalingsmiddelen aanklikken. Veel boekingsportalen accepteren naast kredietkaarten ook andere betaalwijzen zoals PayPal, overschrijving of acceptgiro-overschrijving. Sommige organisatoren accepteren enkel kredietkaarten. Als u er geen hebt, kunt u ons overzicht raadplegen van de beste gratis kredietkaarten.

1.3 Hoe krijg ik mijn ticket?

Uw ticket wordt meestal als E-ticket door de luchtvaartmaatschappij bezorgd. Informatie, specifiek het boekingsnummer, krijgt u via e-mail. Daarmee kunt u of moet u online inchecken, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Om in te checken op de luchthaven laat u normaal gezien enkel uw identiteitskaart of reispaspoort zien.

1.4 Kan ik een vlucht veranderen of annuleren?

De annulerings-en omboekingsvoorwaarden kunnen variëren naargelang de luchtvaartmaatschappij en de geboekte klasse. Meestal zijn gratis omboekingen niet mogelijk.

1.5 Kan ik de heenvlucht of (bij meerdere vluchten) delen daarvan laten vallen?

Nee, meestal vervalt dan ook de terugvlucht. Dit is niet het geval als de heen- en terugvlucht apart geboekt werden. Dan kan je natuurlijk ook de heenvlucht laten vervallen.

1.6 Wie kan ik contacteren als ik vragen heb of iets aan mijn boeking wil veranderen?

Onze prijsvergelijking leidt u naar andere boekingsportalen. Zij zijn dan ook uw gesprekspartner bij verdere vragen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij.

2. Hotels:

2.1 Hoe kan ik mijn verblijf omboeken of annuleren?

De omboekingsvoorwaarden variëren naargelang het boekingsportaal en het hotel. Als u niet zeker bent of u op de geboekte tijd kan reizen, kies dan zeker een aanbod met mogelijkheid tot gratis annuleren. Onze prijsvergelijking van hotels leidt u naar andere boekingsportalen. Zij zijn dan ook uw gesprekspartner bij verdere vragen. Veel kleine veranderingen kunnen echter gemakkelijker opgelost worden door te overleggen met het betrokken hotel.

2.2 Kunnen kinderen gratis in de kamer van de ouders overnachten?

Baby's en kleine kinderen overnachten in veel hotels gratis op de kamer van de ouders. Vaak is het mogelijk een extra bed te plaatsen zonder toeslag. Deze informatie vindt u bij de uitleg van het hotel op het betrokken boekingsportaal.

3. Huurwagens:

3.1 Waar moet ik op letten bij het huren van een wagen?

Naast een geldig rijbewijs is een bij veel verhuurders een kredietkaart noodzakelijk om een wagen te huren. Bovendien laten sommige aanbieders geen personen toe tussen 18 en 20. Soms vragen ze een toeslag hiervoor. Deze leeftijd kan van land tot land verschillen. In de VS vragen sommige aanbieders zelfs een toeslag voor iedereen onder 25.

3.2. Welke extra's en regelingen voor het tanken zijn het meest zinvol?

Als u bij een ongeval of beschadiging van de wagen geen extra kosten te hebben, kunt u een omniumverzekering nemen zonder franchise. Kies indien mogelijk voor de mogelijkheid om met volle tank te vertrekken en zo de wagen ook weer in te leveren. Zo bent u zeker dat u enkel de normale prijs aan het tankstation betaalt en geen extra kosten aan de verhuurder moet dragen.

3.3 Wie kan ik contacteren als ik vragen heb of iets aan mijn boeking wil veranderen?

Onze prijsvergelijking van autoverhuurders leidt u naar andere boekingsportalen. Zij zijn dan ook uw gesprekspartner bij verdere vragen.