VakantiePiraten
Profile

Wij waarderen jouw privacy

Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .

Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .

POT french alps, POT Suus, Tignes

Ik vertel je alles over mijn wintersportvakantie naar de Franse Alpen 💙

Waarom ik na een paar dagen in de Franse Alpen helemaal fan ben geworden van deze regio!

Gepubliceerd door
Tigo·19-9-2023
Delen

Mijn reis naar de Franse Alpen

Bonjour Piraat!

Met deze reisblog ga ik jou alles vertellen over mijn reisje naar de Franse Alpen. Ik ben een paar dagen op wintersportvakantie geweest in Tignes en ben super enthousiast over dit skigebied. Dit is namelijk de perfecte plek voor skiën, snowboarden en andere outdooractiviteiten zoals paragliding, ice-floating, sneeuwscooter tours en nog veel meer! Tignes is een gigantisch skigebied met wel 298 kilometers aan pistes en door de grote hoogte kan je hier tussen de 8 en 10 maanden per jaar de piste op.

Dag 1

Omdat ik in Berlijn woon en er helaas niet zoveel vluchten naar de Franse Alpen gaan, vloog ik naar Genève om vanaf daar met een huurauto naar Tignes te rijden (ongeveer 3 uur).

Ik maak dit reisje trouwens niet alleen! Een collega uit het Franse team komt met de auto vanuit Marseille gezellig met me mee. Iets minder gezellig - we rijden dus met 2 auto's achter elkaar aan. Lekker kletsen in de auto zit er helaas niet in, dus dan maar een muziekje op en gaan!

Gelukkig had ik gelijk geluk met het weer: volop zon! De eerste besneeuwde bergtoppen kwamen inzicht, steeds meer sneeuw langs de weg en uiteindelijk had ik de eerste pistes in zicht. Het was voor mij al een hele tijd geleden dat ik op de ski's had gestaan, dus met gezonde spanning kwam ik bij het hotel in Tignes: Hotel Le Paquis, een gezellig familiehotel met uitzicht op de piste.

Ik word bij de receptie hartelijk ontvangen en word gelijk naar m'n kamer gebracht, waar ik gelukkig even de tijd heb om bij te komen van de reis. Vanuit m'n kamer heb ik een geweldig uitzicht op de piste en op de bergen, ik kan niet wachten om morgen te gaan skiën.

Tegen het einde van de middag is ook Megan aangekomen en gaan we nog even van het winterse zonnetje genieten met een kop koffie op het terras bij Oxygen Café. Ook vanaf hier hebben we weer een schitterend uitzicht op de bergen.

Hongerig van de lange reis vragen we bij de receptie om tips voor goede restaurants. Toevallig zit er direct tegenover ons hotel een gloednieuw hotel met een super goed restaurant: Il Savoia. We bestellen heerlijke cocktails, wijn, voorgerecht, hoofdgerecht en toetje (alles erop en eraan), onze vakantie is begonnen dus dan mag het. Alles was mega lekker, we kunnen dit restaurant alleen maar aanraden!

Met een goed gevulde maag steken we de straat weer over naar ons hotel. Snel naar bed, morgen moeten we vroeg op.

Dag 2

We beginnen de dag gelijk goed met een overheerlijk ontbijtje: lekkere chocolade broodjes, croissantjes, baguette met verschillende soorten beleg, eitjes, koffie, thee en sapjes. Kan niet beter!

Na het ontbijt hijsen we onszelf in onze winterse outfits en gaan we naar de Mountain Story Shop om voor mij ski's en voor Megan een snowboard te huren. Daarna snel met de gondel naar boven, even een paar foto's van het uitzicht en daarna op naar de eerste piste. We besloten makkelijk te beginnen met een blauwe piste, want het was voor ons allebei al een tijdje geleden.

De eerste afdaling ging nog een beetje wiebelig, maar beetje bij beetje ging het steeds soepeler. We hadden een heerlijk zonnetje, het viel heel erg mee met de drukte en de pistes waren prachtig. Er is niks zo fijn als over een vers geprepareerde piste te skiën met een zonnetje erbij.

's Middags gingen we lunchen bij Le Panoramic, een restaurant op 3030 meter hoogte met een groot terras en een waanzinnig uitzicht. Hier moesten we natuurlijk even een biertje doen om te vieren dat we allebei nog helemaal niet zijn gevallen. Proost!

Na een heerlijke dag op de piste sluiten we de dag af met een andere winterse activiteit: ice-floating. Ik had hier zelf nog nooit van gehoord en was heel benieuwd dat nou precies was. We kregen een bizar oranje pak aan waardoor we een beetje op twee gekke zeemonsters leken en mochten vervolgens het bevroren meer oplopen om daar in een gat in het ijs te springen. Het was een heel vreemd gevoel, je drijft in ijskoud water, maar voelt eigenlijk helemaal niet dat het zo koud is omdat je nog je warme skipak onder het drijfpak aan hebt.

We kregen een kop thee erbij en konden drijvend op de rug lekker genieten van het zicht op de besneeuwde bergtoppen en de paragliders die af en toe voorbij kwamen vliegen.

We maakten nog een paar gekke sprongen en dobberenden een tijdje rond totdat de kou toch door het pak heen komt en het tijd was om eruit te gaan. Ice-floating is een verrassende activiteit om je spieren even lekker te ontspannen. Door het drijven en de druk van het water voelt het heel fijn voor je spieren na een lange dag op de piste.

In de avond reden we naar La Table de Jeanne, een typisch Frans restaurant met de allerbeste kaasfondue in de regio. Laat dat nou net mijn favoriete maaltje zijn! Op wintersport eet ik eigenlijk het liefst elke avond kaasfondue. Het was HEERLIJK!

Dag 3

Ook vandaag beginnen we weer met een Frans ontbijt, ik raak een beetje verslaafd aan de lekkere chocolade broodjes!

Vandaag gaan we het niveau iets opschroeven, we gaan voor rode pistes en we gaan zelfs een sprongetje wagen in de snowparks. Gelukkig zijn er ook in de snowparks verschillende niveaus, wij gaan voor een paar bescheiden sprongetjes en kiezen voor de laagste schansen (die er trouwens al best heel eng uitzien). We krijgen gelukkig nog wat tips van een ski-instructeur voordat we ons aan de eerste schans wagen.

WHOOP, WHOOP, wat een geweldig gevoel om op ski's een stukje door de lucht te vliegen. De hele ochtend gaan we langs verschillende snowparks en we kunnen eigenlijk geen genoeg krijgen van het springen.

Vanmiddag hebben we weer een spannende activiteit op de planning staan; we gaan een kleine sneeuwscooter tour doen. We gaan een stukje off-piste rijden op moonbikes (kleine elektrische sneeuwscooters). We rijden eerste een paar test rondjes voordat we aan onze tour mogen beginnen. Wij hadden deze moonbikes een beetje onderschat, het ziet er zo makkelijk uit, maar niets is minder waar. Rijden op een moonbike ging ons niet zo makkelijk af. Je moet heel goed je evenwicht houden en sturen voelt heel erg onnatuurlijk aan. Toen we de smaak een beetje te pakken hadden gingen we steeds harder rijden met het gevolg dat we een paar keer flink sneeuw hapten. Uitgeput en onder de sneeuw kwamen we weer terug, het was zwaar, maar wel heel vet!

Omdat het toch zwaarder was dan we hadden gedacht en dus waren we na nog een paar afdalingen helemaal gaar. En wat kan je nou het beste doen als je helemaal gaar bent van een lange dag op de piste? Precies: op naar de après-ski! We hadden even rondgevraagd waar we het best naartoe konden voor een mooi après-ski feestje en we kregen eigenlijk bijna overal hetzelfde antwoord: Le Cocorico. Toen we daar aankwamen was het feestje al goed bezig. Iedereen stond al op de tafels en het was al super druk op de dansvloer. Snel naar de bar voor een biertje! Een paar drankjes en een aantal dansjes later gingen we uitgeput terug naar het hotel.

Dag 4

Vandaag gaan we helaas alweer naar huis, maar niet zonder nog een laatste afdaling! We hadden nog een kleine 2 uurtjes de tijd om nog een paar pistes mee te pakken voordat we jammer genoeg weer moesten gaan. Deze vakantie was eigenlijk veel te kort. Om echt alles van dit grote skigebied te kunnen zien, heb je minstens een hele week nodig. Kortom, we komen absoluut nog een keer terug om de rest van de pistes onveilig te maken.

Reizen naar de Franse Alpen

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om naar de Franse Alpen af te reizen. De makkelijkste is toch wel met de auto, zo heb je namelijk alle vrijheid om de omgeving op je eigen tempo te ontdekken, kan je de meest afgelegen dorpjes bezoeken en de mooiste uitzichtpunten bereiken.

Waar moet ik verblijven?

Er zijn natuurlijk talloze accommodaties te vinden in de Franse Alpen, in Tignes en in de andere skigebieden in de buurt. Hier vind je al onze aanbevelingen! Wil je liever zelf op zoek naar een geschikt verblijf voor jouw vakantie naar de Frans Alpen? Gebruik onze hotel-tool en vind gemakkelijk en snel het verblijf van je dromen.