Luchtvaartmaatschappijen in heel Azië verbieden het gebruik en opladen van powerbanks aan boord van vliegtuigen en maken van een vroegere voorzorgsmaatregel een gemeenschappelijke standaard: maatschappijen in Zuid-Korea, Taiwan, Thailand en Singapore scherpen hun regels aan na een brand in januari, waarbij een vliegtuig van Air Busan op het vliegveld van een Zuid-Koreaanse luchthaven werd verwoest.
Deze beperkingen zijn het gevolg van toenemende veiligheidszorgen, steeds vaker raken lithium-ionbatterijen oververhit en vatten ze vlam.
Bij dit verbod sloten ook Vietnam Airlines en VietJet aan. Deze vliegmaatschappijen verbieden nu ook het gebruik van powerbanks aan boord. Gulf-carrier Emirates verbiedt ook vanaf 1 oktober 2025 het gebruik van powerbanks aan boord van zijn vliegtuigen. De volgende regels gelden:
Aan boord van het vliegtuig mag geen enkel apparaat met de powerbank worden opgeladen.
Ook de powerbank zelf mag niet worden opgeladen.
De powerbank mag niet in het bagagevak (boven) worden opgeborgen, maar alleen in het stoelvak of onder de stoel voor je.
De powerbank mag alleen mee aan boord als deze een capaciteit van minder dan 100 Wh heeft.
ℹ️ 100 Wh komt, afhankelijk van de spanning, overeen met ongeveer 27.000 mAh. De meeste gangbare powerbanks hebben daarentegen een capaciteit van 10.000 mAh en mogen dus meegenomen (maar niet gebruikt) worden.
Vanaf nu mogen op binnenlandse vluchten in China alleen nog powerbanks met het 3C-logo (China Compulsory Certification) meegenomen worden. Alle andere worden in beslag genomen of kunnen tegen een vergoeding worden opgestuurd.
Als je je apparaat in Europa hebt gekocht, is de kans vrij klein dat dit logo aanwezig is, aangezien hier in plaats daarvan het Europese CE-label wordt gebruikt. Toch mag je deze apparaten dan bij vluchten binnen China niet meenemen.
Singapore Airlines
Scoot
EVA Air
Thai Airways
AirAsia
Starlux Airlines
Tigerair Taiwan
China Airlines
Air Busan
South Korean Airlines
Toonaangevende luchtvaartmaatschappijen geven veiligheid prioriteit boven passagierscomfort. Aangezien het aantal luchtvaartmaatschappijen dat deze verboden doorvoert toeneemt, wordt duidelijk dat het verbod op het gebruik van powerbanks aan boord van vliegtuigen niet langer de uitzondering is - het wordt de nieuwe norm in het luchtverkeer.
Een volledig verbod op het transport van lithiumionbatterijen in vliegtuigen betekent dit niet. Reizigers kunnen hun apparaten tijdens de vlucht weliswaar niet meer via powerbanks opladen, en de powerbanks zelf ook niet opladen - via USB-aansluitingen aan boord of op andere manieren - maar ze mogen nog steeds in de handbagage vervoerd worden. Het transport van apparaten in de ruimbagage is niet toegestaan.
Reizigers wordt aanbevolen om alle noodzakelijke apparaten voor het instappen volledig op te laden.
Ook bij Duitse luchtvaartmaatschappijen, zoals Lufthansa of Eurowings, zijn er inmiddels soortgelijke omroepen in het vliegtuig. Er wordt verzocht de powerbanks altijd in het oog te houden en de telefoon alleen onder constante en strikte controle met de powerbank op te laden. De powerbanks zelf mogen aan boord niet worden opgeladen.
Een spoedige internationale uniforme regeling/verscherping van de regels is mogelijk.
Bron: New York Times
Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .