Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .
Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .
Ahoy Piraat!
Als je ooit een hotel voor je vakantie hebt geboekt, dan heb je de hotelsterren waarschijnlijk al gezien. En misschien heb je jezelf ook weleens afgevraagd wat deze hotelclassificaties precies betekenen? Wat is het verschil tussen een driesterrenhotel en een viersterrenhotel?
Waarom kunnen de normen van een driesterrenhotel bijvoorbeeld van land tot land verschillen? Daarnaast, wie bepaalt eigenlijk aan welke criteria moet worden voldaan voor welke sterrenbeoordeling? Wij hebben alle antwoorden voor jou!
Hotelsterren werken volgens beoordelingssysteem waarmee hotels worden geclassificeerd volgens een aantal criteria. Een ster zegt niets over de kwaliteit van een hotel, maar iets over de aanwezige faciliteiten. Deze criteria worden elke vijf jaar herzien en indien nodig aangepast, omdat er in onze snel veranderende tijden uiteraard voortdurend nieuwe normen worden vastgesteld. Deze punten zijn bepalend:
Faciliteiten van het hotel
Inrichting van de kamers
Receptie- en loungeruimten
Service die een hotel levert
Er bestaat over het algemeen geen internationale hotelcertificering. Daarom kunnen de hotelsterren of beoordelingssymbolen soms sterk verschillen van land tot land. Zo heeft een luxe hotel in Griekenland van de hoogste categorie niet dezelfde standaarden als een vergelijkbaar hotel met hetzelfde aantal sterren in Duitsland.
Natuurlijk zijn er landen waar hotelclassificatie verplicht is, maar in sommige Scandinavische landen bestaat er helemaal geen regelgeving. Ook hier zijn er landen waar meerdere beoordelingssystemen worden gebruikt. In Nederland kan elk hotel zichzelf vrijwillig laten evalueren.
Hebben de sterren nog enige betekenis? Ja, want er is inmiddels wereldwijd een systeem ingeburgerd dat maximaal 5 sterren toekent, soms met subklassen. In deze classificatie worden 4- en 5-sterrenhotels beoordeeld als luxe hotels. Hotelbedrijven die meer punten ontvangen dan nodig is in de betreffende kwaliteitscategorie, vooral op het gebied van service en service, krijgen het predicaat “Superieur”. Dit betekent dat hotels van elke sterrenklasse de extra beoordeling ‘Superior’ kunnen krijgen.
De Hotelstars Union, onderdeel van HOTREC (de Europese koepelorganisatie voor hotels, restaurants en cafés), kent sinds 2009 sterren toe in heel Europa. De KHN (de Koninklijke Horeca Nederland) werkt samen met HOTREC voor lobby in Europa. Per 1 januari 2017 geldt in Nederland de Europese Hotel Classificatie. Een deel van de regelgeving voor de horeca komt tot stand in Europa. Dit betekent dat KHN ook op Europees niveau actief is om wet- en regelgeving te verbeteren. De volgende landen zijn aangesloten: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Slovenië, Zweden & Zwitserland.
Er zijn verschillende criteria waaraan een hotel moet voldoen om een bepaald aantal sterren te mogen krijgen. Hieronder zullen we kort en duidelijk de meest relevante criteria uitlichten waar een hotel aan moet voldoen wil het een 1*-, 2*-, 3*-, 4*- of 5*-sterren krijgen. Een uitgebreide lijst met alle criteria vindt u onder de link (zie hieronder) naar de criteriacatalogus van Hotelstars Union.
Warme en/of koude dranken verkrijgbaar in het hotel
Ontbijtzaal en mogelijkheid tot uitgebreid ontbijt
Dagelijkse schoonmaak. Ook op verzoek dagelijkse verwisseling van handdoeken mogelijk
Receptieservice, bereikbaar voor digitale communicatie of telefonisch bereikbaar voor 24 uur
Betaling mogelijk met creditcard of pinpas
Persoonlijke verzorgingsartikelen op verzoek beschikbaar
Mogelijkheid om de kamer te verduisteren en wekservice
Afvalbakje, een stoel en TV-scherm in de kamer
Bereikbaar stopcontact in de kamer en voldoende kamerverlichting
WIFI in gemeenschappelijke ruimtes en in de kamers
Eigen hotel website met bijgewerkte informatie en realistische afbeeldingen met de locatie van het hotel
Minimumscore: 100 (voor Superior vereist het hotel 200 punten)
Alle bovenstaande vereisten
Tweetalig personeel
Schoenpoetsgerei op verzoek
Planken voor linnengoed
Leeslamp naast het bed
Shampoo
1 handdoek per persoon
Ontbijtbuffet of vergelijkbaar ontbijt met menukaart
Minimumscore: 200 (voor Superior vereist het hotel 320 punten)
Alle bovenstaande vereisten
Loungeruimte bij de receptie
Receptie is 10 uur bemand. Receptieservice, bereikbaar voor digitale communicatie of telefonisch bereikbaar 24 uur
Bagageservice op verzoek beschikbaar
Extra deken of kussen op verzoek beschikbaar
Nachtkastje en extra bereikbaar stopcontact naast bed
Voldoende plaats of een rek voor koffers/bagage
Geluids- of multimedia-installatie voor entertainment
Schrijfwaar en notitieblok of papier
Warme en/of koude dranken aanwezig op de kamer
Gesystematiseerd klachtenbeheersysteem
Haardroger
Minimumscore: 320 (voor Superior vereist het hotel 450 punten)
Alle bovenstaande vereisten
Lift
Aangewezen en gescheiden receptie ruimte of desk met voldoende privacy
Lobby met zitgelegenheid; warme en/of koude dranken verkrijgbaar
Receptie is 16 uur bemand. Receptieservice, fysiek beschikbaar voor digitale communicatie of telefonisch bereikbaar 24 uur
Verschoning van beddengoed, minstens tweemaal per week
Dagelijkse verschoning van beddengoed, op verzoek
Schoenpoetsservice
Kussenmenu met keuze uit verschillende types
1 comfortabele zitgelegenheid (gestoffeerde stoel/bank) met bijzettafel/wandtafel
Schoenenlepel op de kamer
Verstelbare make-up of scheerspiegel
Badjas op verzoek beschikbaar
Slippers op verzoek beschikbaar
Minibar
Warme en/of koude dranken 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice
Bar met bediening
Systematische analyse van gastbeoordelingen
Minimumscore: 450 (voor Superior vereist het hotel 620 punten)
Alle bovenstaande vereisten
Valet Parkeerservice
Conciërge
Bagageservice
Strijkservice
Kledingreparatie
Shuttle of limousine service
Persoonlijk welkomstgeschenk voor elke gast in de kamer
Extra kamerinspectie 's avonds, incl. klaarmaken van het bed
Aantal suites
Tweepersoonsbedden van minimaal 1,80 m breed
Aparte verwarming in de badkamer of verwarmde handdoekhouder
Maaltijden 24 uur per dag verkrijgbaar via roomservice
Minimumscore: 620 (voor Superior vereist het hotel 750 punten)