VakantiePiraten
Profile

Wij waarderen jouw privacy

Wij gebruiken cookies om jouw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud aan te bieden en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken accepteer je dit en geef je toestemming dat we deze informatie delen met derden en dat je gegevens in de VS verwerkt kunnen worden. Lees voor meer informatie onze .

Je kunt je voorkeuren op elk moment aanpassen. Als je weigert, gebruiken we alleen de essentiële cookies en ontvang je helaas geen gepersonaliseerde inhoud. Om te weigeren, .

Wat betekenen de hotelsterren en hoe worden ze toegekend?

Ahoy Piraat!

Als je ooit een hotel voor je vakantie hebt geboekt, dan heb je de hotelsterren waarschijnlijk al gezien. En misschien heb je jezelf ook weleens afgevraagd wat deze hotelclassificaties precies betekenen? Wat is het verschil tussen een driesterrenhotel en een viersterrenhotel?

Waarom kunnen de normen van een driesterrenhotel bijvoorbeeld van land tot land verschillen? Daarnaast, wie bepaalt eigenlijk aan welke criteria moet worden voldaan voor welke sterrenbeoordeling? Wij hebben alle antwoorden voor jou!

Wat betekenen de hotelsterren?

Hotelsterren werken volgens beoordelingssysteem waarmee hotels worden geclassificeerd volgens een aantal criteria. Een ster zegt niets over de kwaliteit van een hotel, maar iets over de aanwezige faciliteiten. Deze criteria worden elke vijf jaar herzien en indien nodig aangepast, omdat er in onze snel veranderende tijden uiteraard voortdurend nieuwe normen worden vastgesteld. Deze punten zijn bepalend:

  • Faciliteiten van het hotel

  • Inrichting van de kamers

  • Receptie- en loungeruimten

  • Service die een hotel levert

Er bestaat over het algemeen geen internationale hotelcertificering. Daarom kunnen de hotelsterren of beoordelingssymbolen soms sterk verschillen van land tot land. Zo heeft een luxe hotel in Griekenland van de hoogste categorie niet dezelfde standaarden als een vergelijkbaar hotel met hetzelfde aantal sterren in Duitsland.

Natuurlijk zijn er landen waar hotelclassificatie verplicht is, maar in sommige Scandinavische landen bestaat er helemaal geen regelgeving. Ook hier zijn er landen waar meerdere beoordelingssystemen worden gebruikt. In Nederland kan elk hotel zichzelf vrijwillig laten evalueren.

Hebben de sterren nog enige betekenis? Ja, want er is inmiddels wereldwijd een systeem ingeburgerd dat maximaal 5 sterren toekent, soms met subklassen. In deze classificatie worden 4- en 5-sterrenhotels beoordeeld als luxe hotels. Hotelbedrijven die meer punten ontvangen dan nodig is in de betreffende kwaliteitscategorie, vooral op het gebied van service en service, krijgen het predicaat “Superieur”. Dit betekent dat hotels van elke sterrenklasse de extra beoordeling ‘Superior’ kunnen krijgen.

Wie kent de hotelsterren toe?

De Hotelstars Union, onderdeel van HOTREC (de Europese koepelorganisatie voor hotels, restaurants en cafés), kent sinds 2009 sterren toe in heel Europa. De KHN (de Koninklijke Horeca Nederland) werkt samen met HOTREC voor lobby in Europa. Per 1 januari 2017 geldt in Nederland de Europese Hotel Classificatie. Een deel van de regelgeving voor de horeca komt tot stand in Europa. Dit betekent dat KHN ook op Europees niveau actief is om wet- en regelgeving te verbeteren. De volgende landen zijn aangesloten: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Slovenië, Zweden & Zwitserland.

Welke criteria zijn er voor hotelclassificatie?

Er zijn verschillende criteria waaraan een hotel moet voldoen om een ​​bepaald aantal sterren te mogen krijgen. Hieronder zullen we kort en duidelijk de meest relevante criteria uitlichten waar een hotel aan moet voldoen wil het een 1*-, 2*-, 3*-, 4*- of 5*-sterren krijgen. Een uitgebreide lijst met alle criteria vindt u onder de link (zie hieronder) naar de criteriacatalogus van Hotelstars Union.

1-sterrenhotel:

  • Warme en/of koude dranken verkrijgbaar in het hotel

  • Ontbijtzaal en mogelijkheid tot uitgebreid ontbijt

  • Dagelijkse schoonmaak. Ook op verzoek dagelijkse verwisseling van handdoeken mogelijk

  • Receptieservice, bereikbaar voor digitale communicatie of telefonisch bereikbaar voor 24 uur

  • Betaling mogelijk met creditcard of pinpas

  • Persoonlijke verzorgingsartikelen op verzoek beschikbaar

  • Mogelijkheid om de kamer te verduisteren en wekservice

  • Afvalbakje, een stoel en TV-scherm in de kamer

  • Bereikbaar stopcontact in de kamer en voldoende kamerverlichting

  • WIFI in gemeenschappelijke ruimtes en in de kamers

  • Eigen hotel website met bijgewerkte informatie en realistische afbeeldingen met de locatie van het hotel

Minimumscore: 100 (voor Superior vereist het hotel 200 punten)

2-sterrenhotel:

  • Alle bovenstaande vereisten

  • Tweetalig personeel

  • Schoenpoetsgerei op verzoek

  • Planken voor linnengoed

  • Leeslamp naast het bed

  • Shampoo

  • 1 handdoek per persoon

  • Ontbijtbuffet of vergelijkbaar ontbijt met menukaart

Minimumscore: 200 (voor Superior vereist het hotel 320 punten)

3-sterrenhotel:

  • Alle bovenstaande vereisten

  • Loungeruimte bij de receptie

  • Receptie is 10 uur bemand. Receptieservice, bereikbaar voor digitale communicatie of telefonisch bereikbaar 24 uur

  • Bagageservice op verzoek beschikbaar

  • Extra deken of kussen op verzoek beschikbaar

  • Nachtkastje en extra bereikbaar stopcontact naast bed

  • Voldoende plaats of een rek voor koffers/bagage

  • Geluids- of multimedia-installatie voor entertainment

  • Schrijfwaar en notitieblok of papier

  • Warme en/of koude dranken aanwezig op de kamer

  • Gesystematiseerd klachtenbeheersysteem

  • Haardroger

Minimumscore: 320 (voor Superior vereist het hotel 450 punten)

4-sterrenhotel:

  • Alle bovenstaande vereisten

  • Lift

  • Aangewezen en gescheiden receptie ruimte of desk met voldoende privacy

  • Lobby met zitgelegenheid; warme en/of koude dranken verkrijgbaar

  • Receptie is 16 uur bemand. Receptieservice, fysiek beschikbaar voor digitale communicatie of telefonisch bereikbaar 24 uur

  • Verschoning van beddengoed, minstens tweemaal per week

  • Dagelijkse verschoning van beddengoed, op verzoek

  • Schoenpoetsservice

  • Kussenmenu met keuze uit verschillende types

  • 1 comfortabele zitgelegenheid (gestoffeerde stoel/bank) met bijzettafel/wandtafel

  • Schoenenlepel op de kamer

  • Verstelbare make-up of scheerspiegel

  • Badjas op verzoek beschikbaar

  • Slippers op verzoek beschikbaar

  • Minibar

  • Warme en/of koude dranken 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice

  • Bar met bediening

  • Systematische analyse van gastbeoordelingen

Minimumscore: 450 (voor Superior vereist het hotel 620 punten)

5-sterrenhotel:

  • Alle bovenstaande vereisten

  • Valet Parkeerservice

  • Conciërge

  • Bagageservice

  • Strijkservice

  • Kledingreparatie

  • Shuttle of limousine service

  • Persoonlijk welkomstgeschenk voor elke gast in de kamer

  • Extra kamerinspectie 's avonds, incl. klaarmaken van het bed

  • Aantal suites

  • Tweepersoonsbedden van minimaal 1,80 m breed

  • Aparte verwarming in de badkamer of verwarmde handdoekhouder

  • Maaltijden 24 uur per dag verkrijgbaar via roomservice

Minimumscore: 620 (voor Superior vereist het hotel 750 punten)